| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
gratie aktief lid

|
Geplaatst: Wo Feb 25, 2009 12:18 pm Onderwerp: as woensdag |
|
|
het vasten is begonnen, het as kruisje herrinnert ons aan de vergankelijkheid. de katholieke gebruiken zijn gestoeld op heidense gebruiken. maken wei nog gebruik van onze traditie? gr gratie. _________________ carpedium |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Wo Feb 25, 2009 2:01 pm Onderwerp: |
|
|
Maak jij zelf nog gebruik van deze traditie?
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar kan me nog wel herinneren dat er vroeger mensen waren die het wel deden.
Ik ben technisch gezien Katholiek, maar zo leef ik dus niet, nooit gedaan. Ben meer in de pagan/natuurreligies.
Vond net een stukje geschiedenis omtrent carnaval en het askruisje:
Aswoensdag
De traditionele maaltijd op Aswoensdag is witte bonen met een haring. Op Aswoensdag halen Rooms-katholieken een 'askruisje'. Dit houdt in dat de pastoor met as een kruisje op je voorhoofd tekent, als teken dat je zonden zijn vergeven en als herinnering aan de betrekkelijkheid van het leven ('uit as ben je ontstaan, tot as zul je wederkeren').
Carnaval begint drie dagen voor Aswoensdag, maar soms zelfs nog eerder. Aan het begin van de 20ste eeuw begon carnaval zelfs al op Koppermaandag (de maandag na Driekoningen/6 januari). Al op de elfde van de elfde om elf minuten over elf (11 november) geven carnavalsverenigingen het startschot voor de voorbereidingen van het carnaval. De burgemeester draagt de sleutel van de stad symbolisch over aan de Raad van Elf. Prins Carnaval wordt door een commissie van 'wijze mannen' voor een jaar gekozen tot boegbeeld van de vereniging. Bij activiteiten wordt hij vergezeld door een dame (page of prinses). De stad is tijdens carnaval terrein van de carnavalsvierders en neemt daarom symbolisch een andere naam aan (Den Bosch heet bijvoorbeeld Oeteldonk).
Oorsprong
Waar de traditie van verkleden en feesten vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Vroeger zaten de kerken er dan ook danig mee in hun maag. Het enige dat ze wisten was dat het een hardnekkig heidens gebruik was. Eén aannemelijke theorie is dat het feest van de Grieken afkomstig is. Zij vierden eind februari een driedaags feest ter ere van Dionysus of Bacchus. Afbeeldingen van deze god van de wijn werden op een scheepskar (carrus navalis) door Hellas gereden.
Omdat de heidense gebruiken niet uit te bannen waren, besloten de kerken er op positieve wijze gebruik van te maken. Zij verbonden het feest aan de Vastenavond. De naam carnaval zou in dit verband afkomstig zijn van het Latijnse carne vale ('vaarwel vlees'). Een andere aannemelijke verklaring is dat het een afleiding is van 'carrus navalis'.
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
gratie aktief lid

|
Geplaatst: Wo Feb 25, 2009 2:59 pm Onderwerp: |
|
|
ik heb mijn dochter katholiek laten dopen en ben bezig om door de sluier heen te kijken en onze oorsprong en traditie zoveel mogelijk nog te eren en waar mogelijk te herstellen. het verkleden heeft ongeveer de zelfde oorsprong als heloween, proberen het misleiden van kwaadwillige geesten. gezien dat de katholieke het meest is gestoeld op de oude westerse volksgeloven valt daar nog het meest van onze oude traditie`s terug te halen. doordat er compromise gesloten moesten worden is veel verweven geraakt. en herdenken we de oude traditie en niet het huidige. maar ik wil het huidige niet vertrappen of afwijzen. gr gratie. _________________ carpedium |
|
| Naar boven |
|
 |
Violet enthousiast lid

|
Geplaatst: Do Feb 26, 2009 8:20 am Onderwerp: |
|
|
Ik ken deze traditie niet en maak er dus ook geen gebruik van. Ik ben niet Katholiek opgevoed....ken dus ook niet zo heel veel van deze religie-stroom. Aswoensdag ken ik dan weer wel, maar ik heb geen idee of het bij 'ons' ook iets betekend Nieuwe maan viel 'toevallig' op aswoensdag...dus daar heb ik wel even bij stil gestaan, geen idee waarom, ging vanzelf  _________________ Liefs,
Violet |
|
| Naar boven |
|
 |
Tailefhlaith Trouw Lid

|
Geplaatst: Do Feb 26, 2009 2:35 pm Onderwerp: |
|
|
in Lisse op school haalden we na de carnaval 's morgens voor het naar schoolgaan een askruis in de kapel van de kerk bij meneer Pastoor.
Daar liep je dan de hele dag mee.
Ze hebben toen ongetwijfeld uitgelegd waarom we met zo'n kruis liepen... maar ik was het vergeten, leuk Ravenne dat je het opgezocht hebt.
Ik doe er ook helemaal niks mee. Ook niet met het katholieke geloof. Tot mijn 18e moest ik naar de kerk, niks mis mee, maar daarna mocht ik kiezen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Do Feb 26, 2009 3:33 pm Onderwerp: |
|
|
Schiet me ineens te binnen: Het enige wat een ingewijde van wat voor stroming dan ook iets op mijn voorhoofd heeft gedaan, was met mijn heilig vormsel.
Blijkbaar erkent de Kath. kerk het bestaan van het 3e oog dan toch ook, anders smeren ze toch niets op je voorhoofd (=6e chakra)? Ook met het heilig vormsel was volgens mij as??? Kan me er vaag nog wat van herinneren, vooral omdat ik me opgelaten voelde, omdat er niet zo veel meer waren die het Heilig Vormsel nog deden. Handjevol. De meesten hielden "er" mee op na hun Eerste Communie.
Nou smeer ik zelf af en toe dingen op mijn 3e oog Maar vooralsnog geen as, haha. Wat was er trouwens speciaal aan die as, waarvan was die? Weet iemand dat?
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
Tailefhlaith Trouw Lid

|
Geplaatst: Do Feb 26, 2009 10:25 pm Onderwerp: |
|
|
| nee Ravenne, helaas zijn ze bij de katholieken niet zo spiritueel dat het iets met het derde oog te maken heeft. Het gaat om de zichtbaarheid: het aangezicht. Dat iedereen kon zien dat je zonden vergeven waren. Wel handig als je erg uitgebreid carnaval had gevierd...... |
|
| Naar boven |
|
 |
Britt Trouw Lid

Geregistreerd op: 25-2-2008 Berichten: 352 Woonplaats: Herent, België
|
Geplaatst: Do Feb 26, 2009 10:48 pm Onderwerp: |
|
|
Askruisje
Een met as getekend kruisje op het voorhoofd dat op Aswoensdag door de priester aan de gelovigen wordt gegeven en waarmee de veertigdagentijd ingezet wordt. Die as komt van de verdorde palmtakken van het vorig jaar die verbrand worden.
Bij het vormsel gaat het om een zalving:
Chrisma
Zalfolie die op Witte Donderdag door een bisschop wordt gewijd, voor de zalving bij de doop, het vormsel en het Heilig Oliesel, enz.
Britt _________________ Don't think twice before you listen to your heart |
|
| Naar boven |
|
 |
gratie aktief lid

|
Geplaatst: Za Feb 28, 2009 10:48 am Onderwerp: |
|
|
de katholieke zijn wel zeker spyritueel en met mystiek bezig. de kleur die de priester op bepaalde dagen dragen is op basis van de kleuren leer. de oude germannen hadden heilige aure(aarde) wat ook op een bepaalde dag op het voorhoofd werdt getekend. het zalven van de voorhoofd is ook een zeer oud gebruik en niet zomaar een zalfje en heeft zeker een zeer spyrituele betekenis. het zalven vindt zijn oorsprong waarschijnlijk in het oude egypte. voor het katholieke geweld was het in rome erg sjiek om de geloven uit de verroverde gebieden voor een stukje over te nemen. die hele smeelt kroes van overtuigingen moest onder de laaste keizer een worden. daarom vindt je in de kerkelijke traditie zoveel herkennings punten uit wereld religie`s terug in een ander jasje gestoken. op as woensdag gingen onze voorouders naar de wijze in het bos en ontvingen daar de heilige aarde voor een goed jaar met rijke oogst het einde van de winter die ze hadden overleeft en de nagedachtenis over die gene die de winter niet door waren gekomen. _________________ carpedium |
|
| Naar boven |
|
 |
Britt Trouw Lid

Geregistreerd op: 25-2-2008 Berichten: 352 Woonplaats: Herent, België
|
Geplaatst: Zo Mrt 01, 2009 1:06 pm Onderwerp: |
|
|
| gratie schreef: | | de katholieke zijn wel zeker spyritueel en met mystiek bezig. |
Ik denk wel dat je hierin gelijk hebt. Alleen jammer dat ze er niet openlijk voor uitkomen  _________________ Don't think twice before you listen to your heart |
|
| Naar boven |
|
 |
Tailefhlaith Trouw Lid

|
Geplaatst: Zo Mrt 01, 2009 10:39 pm Onderwerp: |
|
|
@gratie:
ik wil niet zeggen dat de katholieken niet spiritueel zijn. Volgens mij schreef ik dat de locatie van het askruis op het voorhoofd niks met het derde oog te maken heeft, volgens de riten van de katholieke kerk.
Dat er spirituele rituelen zijn overgenomen door de kerk van de plaatselijke bevolking, om ze over te halen (of te dwingen) naar de kerk te komen, dat weet ik.
Maar werken met het derde oog valt onder duivelse praktijken en daar mogen gelovigen zich niet mee bezig houden. Vraag maar aan je pastoor. Dus het askruis heeft daar niets mee te maken.
Dat wilde ik maar even kwijt. Dus mystiek: hun grondbeginselen zijn misschien wel vermengd met mystiek. Maar als er iets is waar je je niet mee dient bezig te houden, volgens de regels van de kerk, is het met mystiek. Althans, ik kan er geen voorbeelden van noemen en ben toch heel lang vaste klant geweest, elke zondag. Dus de geschiedenis die jenoemt over de germanen en onze voorouders van vóór de katholieke kerk klopt wel, maar die hebben met de huidige kerk weinig van doen.
Ik ben helemaal los van de kerk, ga er alleen nog rond de kerstdagen naar toe, voor de sfeer, omdat ik dan ter plekke terug ga in de tijd dat we daar met ons hele gezin waren. Zit nu tussen humanisme en boeddhisme in, wat mij veel meer zegt, en waar ik meer mee kan.
De katholieke kerk heeft wel veel rituelen en feesten, maar spiritualiteit.... kan het me niet herinneren dat die veel werd aangehaald, of gebruikt, het had meer te maken met toegesproken worden, aannemen wat er gezegd werd en vooral doen wat je verteld werd. Niet helemaal mijn ding.
Je hebt het over 'door de sluier heen kijken', maar er wordt in de kerk helemaal niet van je verwacht dat je voor jezelf gaat denken en gaat ontdekken wat het meest bij jou past. Er zijn echt regels waar je je aan dient te houden. En als dat niet kan, of niet mogelijk is, trek je echt aan het kortste eind, ik heb dat zelf ondervonden, wat voor mij reden was om niet meer naar de kerk te gaan.
Sorry dat ik zo fel reageer eigenlijk. Want waar maak ik me druk om. Iedereen vindt zijn eigen pad, op zijn eigen manier. Maar de katholieke kerk is, ook al voel je dat misschien anders, geen instelling waar je zelf met input kunt komen. Juist vanwege de conservatieve instelling en dogma's, wat het erg moeilijk maakt om je daar aan te houden vandaag de dag.... dat is waarschijnlijk de reden dat in de maatschappij de wetten worden aangepast aan de tijd, omdat het anders niet werkt.
Het is dus geen oordeel jouw kant op gratie, dit is gewoon wat het bij me losmaakt, vreemd eigenlijk, dat het na zo lang nog in de weg kan zitten.
lieve groet, RT |
|
| Naar boven |
|
 |
gratie aktief lid

|
Geplaatst: Ma Mrt 02, 2009 11:25 am Onderwerp: |
|
|
helemaal niet erg een felle reaktie, om eerlijk te zijn weet ik niet wie er nu de pastoor is. ik ga meer voor mezelf en ga dan ook naar een kapeltje voor mijn beleving of met mijn dochter. de mystiek die ik in de katholieke kerk ben tegen gekomen was in limburg op vakantie toen we per toeval in een progressie terecht kwamen, de hele sfeer daarom deed me best mystiek aan. het branden van een kaarsje heeft voor mij ook zijn mystiek en het zalven van de zieke de eugrestie de relikwie die in de kerk of kapel aan wezig zijn. ben het met je eens wat de dwang betreft, het valt bij alle stromingen wel te zien of groepen dat wij zij en het onze is... enz enz gr gratie. _________________ carpedium |
|
| Naar boven |
|
 |
|