|

|
Avalon Spiri Forum Lekker lezen en schrijven over healen, chakra & aura, Wicca en alles wat daar bij hoort! |
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Do Sep 04, 2008 4:46 pm Onderwerp: Codex Alimentarius |
|
|
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Het is een heel verhaal, maar als je er nog nooit van hebt gehoord, wil ik je toch vragen het te lezen. Reacties welkom, zoals ik al zei, ik ben nieuwsgierig hoe jullie hierover denken! (LINKS WORDEN NOG WERKZAAM GEMAAKT! BEN ERMEE BEZIG!!)
Jij in de supermarkt, ergens in 2008
Je loopt met je karretje door de supermarkt. Je bent geen super gezondheidsfanaat, maar je let toch wel een beetje op wat je eet. Net als iedereen hou je van lekkere dingen maar je wilt toch ook je vitamientjes binnen krijgen. Dus koop je verse groente, een zak biologisch geteelde wortelen, lekker bruin brood en een lekker stukje Ierse bief voor de warme maaltijd. Je neemt ook nog wat fruit mee en een pak melk. Gezond en lekker. Omdat je kinderen hebt die nogal heftig reageren op toegevoegde geur-, kleur,- en smaakstoffen, check je bij bepaalde produkten de stickers. Toch handig dat die aangeven wat er in het produkt zit!
Na de supermarkt ga je even bij drogist langs om wat vitamine B en kalktabletjes om je nagels en botten sterk te houden. Bij de gezondheidswinkel ernaast koop je een zakje gedroogde kamille voor het onstoken oog van je dochter en wat lavendelolie om beter te kunnen slapen.
Thuis laad je je boodschappen uit en begin je aan het avondeten. Je loopt even de tuin in om wat peterselie te knippen voor over de worteltjes en plukt een tomaatje waar je meteen je tanden in zet.
Geen bijzonder verhaal, toch? Nog niet. Maar over 1 jaar en iets minder dan 4 maanden ziet je dagje winkelen er héél anders uit!
Wat kun je na 2010 in je karretje leggen:
• Alleen nog eten wat is bestraald.
• Biologisch dynamisch eten bestaat niet meer, want ook dit eten is bestraald. Bovendien wordt het geteeld met mest die vol zit met pesticiden. Dit is nl. verplicht.
• Dan maar brood. Dat is uiteraard ook bestraald en zeer waarschijnlijk gebakken van genetisch gemanipuleerd graan.
• Je lekkere lapje vlees zit vol met antibiotica en exotische groeihormonen.
• Welke kleur-, geur-, en smaakstoffen erin zitten, weet je niet. Labels zijn namelijk niet meer te vinden op produkten. Waar en hoe de koe, varken of kip gefokt is, weet je ook niet.
• Alle gewassen, dus graan voor brood en groenten en fruit, moeten verplicht met pesticiden worden behandeld. Een hoop van deze pesticiden zijn in Nederland al 30 jaar verboden! (DDT bijv. mag en zal weer gebruikt worden!)
• Even langs de gezondheidswinkel dan maar voor groente, fruit, vlees en brood wat wél goed is? Tja, als die winkels nog bestaan, kun je die spullen daar halen. Maar ook al het voedsel wat je daar koopt is ook bestraald, behandeld met antibiotica en groeihormonen, pesticiden en mogelijk genetisch gemanipuleerd. Dat is namelijk verplicht.
• Brood van gewoon graan zal zeer schaars zijn, als het er überhaupt nog is. De teelt van genetisch gemanipuleerd graan wordt nl. heftig gestimuleerd en gesubsidieerd (nu al, in 2008!) en de teelt van `gewoon` graan niet. Het wordt boeren zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt om dit graan te telen. En de `gewone` graanboer is ook verplicht pesticiden te gebruiken het graan moet ook bestraald worden.
• Langs het Kruidvat voor vitaminen en mineralen, zoals kalk, kan niet meer. Deze middelen zijn nl. verboden en illegaal en vele ervan staan op dezelfde lijst van verboden middelen waar ook cocaïne op staat. Ze mogen nog in zeer lage hoeveelheden in voedsel zitten en als supplement (in de vorm van een tabletje) heeft het het label “giftig”. Sommige zullen alleen nog via doktersrecept verkrijgbaar zijn.
• Hetzelfde voor geneeskrachtige (gedroogde) kruiden: illegaal en verboden!
• Je tuintje in lopen om wat peterselie te knippen en een tomaatje te plukken is ook verleden tijd. Tenzij je een vergunning hebt om dit te doen. Houd je kippen en eet je graag een kakelvers eitje? Heb je daar wel een vergunning voor? Anders kun je ze opdoeken. Duiven en konijnen zullen wel niet beter af zijn, want deze kun je tenslotte ook eten.
Ach, zul je denken, zal wel loslopen. Of, als je dicht bij Duitsland of België woont, ga ik daar toch gewoon boodschappen doen! Nou, vergeet het maar, want óók in Duitsland en België gelden deze regels. En in Frankrijk, en Italië, en Amerika, en Australië. Ach, laten we duidelijk wezen: Deze regels worden vanaf 1 januari 2010 over de HELE wereld ingevoerd!
Hoe kan dat nou allemaal?
Sinds een aantal decennia hebben we de World Trade Organisation (Wereld Handels Organisatie). Hierbij zijn heel veel landen aangesloten, ook Nederland. Aansluiting bij het WTO is niet verplicht, maar vanwege de vele voordelen, wil elk land daar wel bij aangesloten zijn.
Op zich niet persé iets mis mee. Totdat een groep mensen in de jaren 60 met het idee kwam om wereldwijde voedselrichtlijnen op te stellen. Deze richtlijnen tesamen heten `Codex Alimentarius`. Deze groep is gaan samenwerken met het WTO en samen willen zij deze richtlijnen over de hele wereld uitgevoerd hebben.
Aan de Codex Alimentarius, kortweg Codex genoemd, wordt dus al tientallen jaren gewerkt en hij bestaat inmiddels uit zo´n 16000 pagina´s. Alle bovengenoemde, verontrustende punten over eten, zijn onderdelen van deze Codex. Dan zou je toch denken dat de meeste landen hier niet aan mee zouden doen, want veelbelovend ziet het er niet uit, toch? Mis. Er doen inmiddels al zo´n 177 landen mee aan de Codex. Ook Nederland. En België.
Wanneer wordt het ingevoerd?
De Codex wordt per 1 januari 2010 ingevoerd en landen die niet meedoen mogen ook niet (meer) meedoen met de WTO. Erg nadelig voor de handel van zo´n land, dus elk land rent als een gek om maar zo snel mogelijk te voldoen aan de eisen van Codex! Ook Nederland, heel spijtig, maar Nederland is héél aktief op het gebied van Codex.
Waarom heb ik er nog nooit van gehoord?
De instanties die hieraan meewerken, doen er alles aan om alles zo stil mogelijk te houden. Het viel niet mee om fatsoenlijke, duidelijke informatie te vinden over dit gebeuren. Oh, Codex staat heel open online, hoor! Dus je kunt niet eens officieel klagen dat het stiekem gebeurt. Maar wie kan of gaat in zijn eentje nou 16000 pagina´s lezen die opgesteld zijn in moeilijke taal? Bovendien wordt het heel stil gehouden in de media en als het al in het nieuws komt, wordt het gebagatelliseerd. En als mensen niets weten, gaan ze dus ook niet naar informatie zoeken. Je moet er tenslotte eerst vanaf weten!
Is er al wat van te merken?
Ik weet natuurlijk ook niet alles. Zoals ik al zei, het valt niet mee om informatie te vinden in begrijpelijke taal.
Wat nu al niet meer mag: de geneeskrachtige eigenschappen van essentiële oliën aangeven. Alle (online) winkels die dit deden, moeten dit al verwijderd hebben, want het is in strijd met de wet en dus strafbaar.
De reden: oneerlijke concurrentie voor de farmaceutische industrie. Als je meer over Codex gaat lezen, zul je tot de ontdekking komen dat de farmaceutische industrie een dikke vinger in de Codex pap heeft.
In België: Als voorproefje op deze wet is onlangs in België met een distributeur het volgende gebeurd:
In Belgie hebben ze de Europese wet vervroegd in laten gaan omdat ze geen geschikte wet hadden. Bijna alle produkten, waaronder vloeibare vitamines, Psylium (wat gewoon een grassoort is tegen koliek) zijn in beslag genomen om te worden vernietigd of wat dan ook. De distributeur is verhoord en heeft een proces verbaal gekregen.
Wie doen er al wat?
Consumentenorganisaties kunnen proberen dingen bij te sturen. Zij mogen deelnemen aan Codex vergaderingen, maar... zij kunnen alleen advies geven. Dit advies is niet bindend en zij kunnen ons dus niet deugdelijk beschermen.
In Amerika zijn ze in 1994 geslaagd in het tegenhouden van bepaalde regels van Codex. Hierna is men zich gaan richten op ons, Europa.
In veel landen, waaronder Canada, gonst het van de aktiviteiten en protesten.
Momenteel zijn er steeds meer websites waar informatie te vinden is, zowel professionele als persoonlijke sites.
YouTube staat vol met clips van speeches van mensen die hier serieus mee bezig zijn.
Er is niet echt een georganiseerd “verzet” tegen Codex. Daarom is het dubbel zo belangrijk dat iedereen individueel minstens een petitie tekent! (links onderaan)
Waarom maakt SpiritDuality zich hier druk om?
Persoonlijk vind ik dit erg verontrustend. Ik ben een gelukkige heks die net de pracht en kracht van kruiden en essentiële oliën begint te ontdekken. Nu mag ik straks, net als vele anderen, dit weer stiekem achter gesloten deuren gaan doen. Terug naar de Middeleeuwen... Een kamille oogkompres of spoeling maken is dan een strafbaar feit. Het moet toch niet gekker worden?
Ik maak mij hier zorgen over, omdat hekserij, en dus kruiden, olie en alles wat erbij komt, mijn lust en mijn leven zijn. En ik weet dat dit voor de meeste van mijn klanten, zoals jij misschien, ook het geval is!
Verder maak ik mij heel erg druk, en boos!, over het feit dat één of andere groepering, waar ik persoonlijk helemaal niets mee te maken heb, mij vanaf 1 januari 2010 voor gaat schrijven wat ik wel of niet kan eten. Ik beschouw dit als een schending van mijn recht als burger van een democratie. Ik wil zélf kunnen kiezen of ik een stuk vlees eet wat licht geeft in het donker of niet!
Het idee dat de regering van mijn eigen land, waar ik stemrecht heb, niets meer te zeggen heeft over wat het Nederlandse volk wel of niet kan eten, staat mij niet aan. Wij burgers kunnen tenslotte niet stemmen op mensen in de WTO top; het WTO is een handelsorganisatie, geen regering!
En ik hoop dat jij hier net zo over denkt! Want tegen een wereldwijd proces kan niemand in zijn eentje iets doen. Hiervoor moeten we de handen ineen slaan en onze stem laten horen!
Wat kun jij doen?
Er is helaas (nog) geen centraal punt wat zich specifiek tegen Codex richt. Maar er zijn tóch dingen die je kunt doen.
• Teken deze petitie. Klik op `Nederlands` en dan rechts op de ronde `knop`. Hiermee teken je de petitie om het recht te hebben op Europese referendums voor allerlei dringende zaken, zoals Codex. Na het invullen van het online formulier, krijg je een bevestigingsemail. Hierin moet je op een aktiveringslink klikken. Niet vergeten, anders heb je nog niet getekend!!!
• Nog een andere organisatie waar je kunt tekenen. Deze site is niet rechtstreeks op Codex gericht, maar wél op het recht op inspraak van Europese burgers. Dit kan dus zeker ook effect hebben op zaken als Codex. http://www.eliant.eu/new/lang/en/?p=4 Ze hebben 1 miljoen handtekeningen nodig en ze hebben er nu nog maar iets meer dan 500.000. Klik bovenaan op de Nederlandse vlag dan komt er een Nederlands pop-up scherm waar je kunt tekenen.
• Stuur deze nieuwsbrief naar zoveel mogelijk mensen door. Vertel het aan zoveel mogelijk mensen. Hoe meer mensen hiervan weten, hoe beter. Je zult versteld staan hoe weinig mensen van Codex en de gevolgen afweten! Als dit zo blijft, zal er ook niets gaan gebeuren. Spread the word!
• Stuur brieven of emails naar ministeries of je gemeente. Of de politieke partij van jouw keuze. Vraag hen naar hun visie over Codex. Deel hen mee dat jij je keuzevrijheid wilt houden. Dat je zélf wilt kunnen kiezen wat je wel of niet eet. Maak óók de politiek wakker!
Ik hoop dat ik jou wakker gemaakt heb! Denk niet `Een ander doet het wel!` want bijna iedereen denkt dat! Met als gevolg dat uiteindelijk niemand iets doet. Je hoeft niet op barricades te klimmen, je hoeft zelfs je stoel niet uit om de petities te tekenen en dit bericht door te sturen naar iedereen die je kent.
Ik las ergens online een posting van een vrouw die zei: `Ach, dat is iets voor Geert Wilders of Rita Verdonk. Die doen dat wel. Ik stuur wel positieve gedachten.`
Nou ben ik ten alle tijden voorstander van positieve gedachten en gedachtenkrachten, maar ik denk niet dat we er in dit geval mee komen!
Dus klik op een paar linkjes, stuur een stel emails, als het niet voor jezelf is, dan voor je familie, vrienden, kinderen, voor de wereld!
We kijken TV en eten kant-en-klaar maaltijden. Zolang wij vermaakt worden en lekker, goedkoop en gemakkelijk kunnen eten, zijn wij tevreden. Het is zo oud als het concept van de Caesar:
Geef het volk brood en spelen. En je hebt geen kind aan ze.
Tijd om wakker te worden.
LINKS OVER CODEX (info en Video links)
• http://www.willenwijweten.nl/Spiegelbeeld2.pdf Heel duidelijk uitgelegd artikel
• http://www.thebestofrawfood.com/codex-alimentarius-nederland.html Info en een aantal videoclips
• Jan Kraak
• Reactie op uitzending TROS Radar - Codex Alimentarius
• Health Freedom
• Dr Rath Foundation
• EU Referendum over Food Codex
• Canadian Site
Verder levert de zoekopdracht op www.youtube.com met `Codex Alimentarius` 276 resultaten op.
WORD WAKKER, VERANDER JEZELF, INFORMEER ANDEREN.
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
Violet enthousiast lid

|
Geplaatst: Vr Sep 05, 2008 5:59 pm Onderwerp: |
|
|
Toch nog even een vraag aan jou Ravenne, voordat ik m'n reactie op dit artikel ga geven: Heb jij de uitzending van Radar gezien op internet? Voor de andere die de uitzending willen zien, het is de uitzending van 19 mei 2008.
Ik heb de uitzending nl. wel gezien en ook de link gelezen die onderaan dit artikel staat. In de Radar wordt de Codex heel anders neergezet dan op al die filmpjes op youtube.com, de reactie op de Radar uitzending en dit artikel...eigenlijk weet ik hierdoor niet zo goed wat ik nou moet geloven, de Codex is zoals een van de geinterviewde mannen in Radar zegt, onbekend voor de meeste consumenten en daardoor een gemakkelijk onderwerp om consumenten schrik aan te jagen...en eigenlijk was dat al m'n gevoel toen ik het artikel van Ravenne las die ik in m'n mailbox kreeg. Daarnaast vind ik het een beetje vreemd dat de vrouwelijke doctor die op een bepaald filmje op youtube te zien is, niet gereageerd heeft op de contacten die Radar met haar probeerde te leggen...als je dan echt zo graag de Codex wil tegenhouden en het beste met de gewone man/consument voor heb, waarom dan niet reageren op Radar om een interview te geven voor de Nederlandse consument?
Ik wil hiermee trouwens niet in de aanval gaan naar jou toe Ravenne, ik weet dat je het beste met ons/je omgeving voor heb en dat je vond dat iedereen over de Codex moest weten, wat dat betreft geef ik je gelijk. Ik vind het ook wel belangrijk dat er gedebatteerd (schrijf ik dat goed?) moet worden over de Codex en dat er juiste informatie over de Codex naar de consument gegeven moet worden, wat houdt het echt in en wat zijn de echte gevolgen voor de consument.....ik heb alleen het gevoel dat niet alles op waarheid berust is wat er over de Codex te vinden is op het internet, vandaar dat ik 'juiste informatie' zeg...Tot zover even m'n gedachten erover...  _________________ Liefs,
Violet |
|
| Naar boven |
|
 |
Helder Trouw Lid

|
Geplaatst: Vr Sep 05, 2008 9:54 pm Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het een hoop geschreeuw is en uiteindelijk allemaal wel los zal lopen..we zijn er tenslotte altijd zelf nog bij en ik kan me niet voorstellen dat we in NL zo in de gekte mee zullen gaan, zeker niet gezien de aandacht voor gezond eten. _________________ to love someone is to learn the song that is in their heart and to sing it to them when they have forgotten... |
|
| Naar boven |
|
 |
Tailefhlaith Trouw Lid

|
Geplaatst: Zo Sep 07, 2008 8:53 am Onderwerp: |
|
|
Als je ziet hoeveel er geinvesteerd wordt in biologisch boeren en het opzetten van nog meer Natuurwinkels.
Er toch steeds meer openheid is voor alternatieve geneeswijzen, waarbij bij een aantal gebruik gemaakt wordt van kruiden, mineralen, voedinssupplementen en de zorgverzekeraars meer en meer open staan voor discussie en vergoedingen in het basispakket.
Je altijd zelf mag beslissen wat je in je eigen groententuin zet..... wie komt controleren wat ik geplant heb... en of er kippen op mijn terrein lopen... of ik daar de eieren van eet.
En bij het bestralen van al ons eten zet ik ook mijn vraagtekens. Ik weet dat ze veel trucks uithalen om eten, vooral groenten en fruit heel lang 'vers' te houden, met CO2, gas en vriestechnieken.
Maar net als Helder ben ik niet zo'n doemdenker. Ik denk dat het allemaal wel losloopt.
Een Boeddhistische wet leert: hoe meer energie je naar iets stuurt, des te groter wordt het.
Je kunt mensen van alles laten geloven, van alles laten doen, als je ze maar bang en ongerust genoeg maakt. En ik ga er gewoon niet in mee.
Ze kunnen verzinnen wat ze willen in Europa. Voorlopig hebben we massaal nee gestemd tegen de Europese wetten en ik wil nog wel meemaken dat we het door onze strot geduwd krijgen. Geloof gewoon niet dat het gaat gebeuren.
Verder heb ik er eigenlijk heel weinig verstand van. Vind het super dat er wel over gepraat wordt en ideeën worden uitgewisseld. De laatste jaren zijn ze in Den Haag zo bezig met regels opstellen voor dingen die van ondergeschikt belang zijn. Laat ze hun aandacht eerst maar eens richten op scholing, armoede en onderhoud van Nederland. Hebben ze hun handen vol aan, ipv of vitamine C verboden moet worden.....
En ik ga gewoon lekker door met komkommertjes en tomaten uit eigen tuin, kruidenzeep en zalf maken.
blessed be, Raven Tailefhlaith. |
|
| Naar boven |
|
 |
DT

|
Geplaatst: Zo Dec 07, 2008 1:26 pm Onderwerp: |
|
|
Toevallig ben ik een "beetje" op de hoogte met de Codex.
Vergis u niet: de Codex omvat veel meer dan je op het eerste oog ziet en de gevolgen zijn enorm.
Dat Radar er een onzinnig en geruststellend stukje aan heeft geweten liet alleen maar zien hoe weinig zij van de Codex weten en dat ze volkomen ontgaat wat de GEVOLGEN van de Codex zijn. Datzelfde probleem blijken de beleidsmakers (regering) te hebben.
Het venijn zit namelijk in de staart: eerst worden enkele schijnbaar onbelangrijke zaken aan banden gelegd, neem bijvoorbeeld melk. Daarna worden die regels verder uitgevoerd ten aanzien van ALLES waarin melk of melkproducten zijn verwerkt. Enig idee hoeveel dat is? Ongeveer 80% van onze voedingsmiddelen bevat melk of een melkproduct! En door het invoeren van regelgeving over melk, mag de Codex die opeens toepassen op al die producten.
Op dezelfde wijze worden regels aangegeven voor vlees, voor groente, voor ... voor wat eigenlijk niet?
Daarnaast zijn regels opgesteld met betrekking tot zaden. Alle zaadhandel (en vooral het genetisch gemanipuleerde deel daarvan) is in handen van ene Monsanto. De regels in de Codex geven aan dat zaden geen enkele kern van ziekteverwekkers mogen dragen en de daaruit groeiende planten die voor consumptie bestemd zijn, volledig beschermd moeten worden tegen ziekte. De enige wijze om dat te kunnen doen, is gebruik maken van genetisch gemanipuleerd zaad waarvan we geen flauw idee hebben wat dat op langere termijn met ons gaat doen.
Een voorbeeldje: In Nederland mag geen voeding ingevoerd worden waarin genetisch gemanipuleerde mais verwerkt is (oa zetmeel, vulstoffen, enz. MAAR: de aanwezigheid van mais hoeft pas aangegeven te worden als het meer dan een bepaald percentage van het voedingsmiddel betreft. Oplossing simpel: zorg dat je onder die maximale hoeveelheid blijft dan hoef je het niet te vermelden en dus mag je het invoeren! Wij eten dus in Nederland al jaren voedingsmiddelen die "verrijkt" zijn met genetisch gemanipuleerde mais!
Ik heb nog wel ergens een stukje uitleg over de Codex. Zal ik opzoeken en plaatsen. Het lachen vergaat dan heel snel.
groet, DT/Nico _________________ Mijn mening is geen absolute waarheid |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Zo Dec 07, 2008 3:56 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo DT,
Alle info is welkom! Er zijn nog teveel mensen die denken dat het allemaal wel mee zal vallen. Ook veel mensen die gewoon liever maar hun hoofd in het zand steken en doen alsof het er niet is.
Ook heel verontrustend vond ik het nieuws over de nieuwe wet tav paddo's. Daarmee vallen zo'n 200 (!!!!) paddestoelen nu onder de opiumwet. Als zo'n paddestoel toevallig op jouw land groeit en je weet het niet, kun je gevangenisstraf krijgen van 1 of 2 maanden. Als je wéét dat ie er groeit en je doet er niets aan, kun je 2 jaar krijgen en een maximale boete van E740.000!!! Ik heb het dan niet over de paddo's, maar over welke paddestoel dan ook die nu onder de opiumwet valt. En dat zijn er ook die niet gebruikt worden als paddo. Als ik het goed gehoord heb, staat de vliegenzwam er ook op. Er zijn nu bedrijven die gespecialiseerd zijn in het vernietigen van paddestoelen die kapitalen verdienen. Deze wet is op 1 december 2008 ingegaan en niemand weet nog exact wat de gevolgen gaan zijn. Een belangenverschil van zg. gezondheid en onze natuur.
Onlangs hoorde ik dat er veel paddestoelen voor het eerst in 50 jaar niet meer met uitsterven bedreigd zijn. Het gaat goed met de paddestoelen in Nederland. Dat was ongeveer 3 weken geleden in het nieuws. Nu komt het er op neer dat vele paddestoelen uitgeroeid zullen gaan worden. Dank u wel minister Klink! Fijn dat u zoveel weet van de kringloop van het leven en deze ook hélemaal begrijpt!
Ik kan er zelf nog altijd met mijn pet niet bij dat er mensen zijn die zich hier níet druk over maken. We veroordelen allemaal wat er in de Middeleeuwen is gebeurd, dit is exact hetzelfde en niemand doet iets. Nou ja, bijna niemand. Ongelofelijk!
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
DT

|
Geplaatst: Zo Dec 07, 2008 6:05 pm Onderwerp: |
|
|
begin maar eens met deze bekijken; http://video.google.com/videoplay?docid=6262083407501596844
en deze is ook wel aardig (wel Engelstalig): http://www.combat-monsanto.co.uk
Verder een stuk van de hand van Irma Abelskamp: (GM staat voor Genetisch geModificeerd)
"
Onder de sluier van de Codex Alimentarius (regelgeving met wereldwijde voedselrichtlijnen) probeert de VS de Europese markt open te krijgen voor Genetisch Gemodificeerd voedsel en de cultivatie van Genetisch Gemodificeerd gewassen. De VS en aanverwante landen (zoals Australië, Canada, Mexico en Argentinië) willen de verplichte labeling van GM-voedsel afschaffen. Met andere woorden; op producten uit de supermarkt is straks niet meer te zien dat ze verwerkt zijn met GM-gewassen zoals soja, maïs en koolzaad. De consument dreigt het recht te worden ontnomen om te weten wat hij eet. Bedenk daarbij dat in VS meer dan 50% van de supermarktproducten GM-soja bevatten en dat ook het vee GM-soja en GM-maïs krijgt te eten, zoals Raj Patel schrijft in zijn boek 'stuffed and starved: the battle for the world food system'.
Verder zijn er de risico's en schade door de kweek van GM-gewassen, zoals:
- Kleine boeren in Ontwikkelingslanden die van hun land worden gedreven doordat ze veel geld geleend hebben voor GM-gewassen die niet goed blijken te groeien. De rente op de schuld wordt onbetaalbaar, waarna de boer zijn land als onderpand moet afstaan en tegelijkertijd zijn bron van inkomsten verliest. GM-gewassen zijn perfect voor multinationale ketens en helpen daarmee machtconcentratie, uitbuiting en milieu-vervuiling in de hand. GM-gewassen zijn namelijk patenteerbaar. Met dit patent verschaft een bedrijf als Monsanto het alleenrecht op GM-zaad.
- Verdwijnen van bio-diversiteit doordat in de genen van GM-gewassen pesticiden zijn ingebouwd (de bacterie Bacillus thuringiensis) en zelf hand in hand gaan met hoog pesticide-gebruik (Round-Up) waartegen het GM-gewas resistent is gemaakt. Het is geen toeval dat het bedrijf Monsanto tegelijkertijd de patenten heeft op 80% van het GM-zaad wereldwijd én het bestrijdingsmiddel Round-Up. Deze financiële macht is de werkelijke reden waarom GM-gewassen werkelijk de markt op gepusht worden, ondanks de vraagtekens die wetenschappers zetten.
- Groeihormonen in GM-bomen en GM-vissen waarmee het risico onstaat dat deze organismen bestaande eco-systemen overwoekeren en eigen mono-culturen scheppen.
- GM-bomen zuigen door hun snelle groei extra veel water uit de bodem waarmee ze watertekort, erosie en bodemuitputting in de hand werken; deze verarming van onze hulpbronnen bedreigt de wereldwijde voedselvoorziening.
- Steriliteit. GM-gewassen zijn gen-technisch gestiriliseerd om kruisbestuiving met wilde gewassen te voorkomen. Voorbeelden zjn GM-koolzaad, GM-maïs en GM-papaya. In de praktijk zijn er wel degelijk voorbeelden waarin kruisbestuiving met niet GM-gewassen en zelfs wilde planten. Het steriliteitsgen komt hiermee in de voedselketen terecht. In de VS is het haast onmogelijk om nog biologische maïs te verbouwen door kruisbestuiving kilometers ver. In het dichtbevolkte Europa gebeurt dit waarschijnlijk nog sneller.
- De gezondheidsrisico's voor mensen zelf. Zie hiervoor de bijlage ‘Health GM Food US Fights Mandatory’.
Is dit allemaal zo'n ramp? Een goed argument is dat de aarde wel tegen een stootje kan en zich niet uit zijn evenwicht zal laten brengen door kleine veranderingen in de genenbank die ze zelf gecreëerd heeft. Ik deel deze mening en heb alle vertrouwen in de aarde, maar punt is dat we met GM snelle milieu- en klimaatveranderingen in de hand werken en dat de vraag is of ons eigen leefklimaat en onze eigen voedselvoorziening niet in gevaar brengen. Een argument van oud-president Bush was dat GM-gewassen onmisbaar zullen zijn om de groeiende wereldbevolking van voedsel te voorzien. Inderdaad is het de vraag of de aarde 6-7 miljard mensen duurzaam kan voeden, op het moment dat de de productie van aardolie en natuurgas (de basis van respectievelijk bestrijdingsmiddelen en kunstmest) begint te dalen, zoals al decennia lang gebeurt met de ontdekking van nieuwe voorraden van olie en gas. Voeg daar waterschaarste en bodemerosie aan toe zoals in export-giganten VS, Brazilië, China en Centraal-Azië. Verder is er een toenemende concurrentie tussen landgebruik voor voedsel en landgebruik voor energievoorziening (bio-massa, houtproductie etc). De wereld begint een beetje klein te worden. Maar GM versterkt alleen de bovengenoemde problemen. Een beter antwoord op de enorme bevolkingsgroei is de toepassing van energie-efficiënte waardoor we minder energie hoeven te verbouwen en bovendien hogere voedselopbrengsten per vierkante meter kunnen bereiken.
De belangrijkste bronnen voor deze argumenten zijn:
- de film 'a silent forest' (over GM-bodem)
- de film 'unnatural selection' (over GM in het algemeen)
- het boek 'Stuffed & starved: the battle for the world food system'' van Raj Patel
- het boek 'eating fossil fuels: oil, food and the coming crisis in agriculture' van Dale Allen Pfeiffer
"
en deze:
"
Gentech vergroot ongelijkheid
Grootschalige productiewijze bedreiging voor de lokale landbouw
Gepubliceerd: 27 augustus 2008 00:00 | Gewijzigd: 27 augustus 2008 14:51
Genetisch gemodificeerde gewassen zijn een gevaar voor de gezondheid en biodiversiteit. Laat ze daarom niet toe in Europa, betoogt Hein-Anton van der Heijden.
De mondiale stijging van de voedselprijzen en de daaruit voortvloeiende voedselcrisis heeft de toepassing van gentechnologie in de landbouw opnieuw hoog op de politieke agenda gebracht.
De Wereldvoedselorganisatie FAO, het Europese Parlement en, in Nederland, landbouwminister Gerda Verburg (CDA): besluitvormers op elk politiek niveau zijn plotseling weer hevig geïnteresseerd in het onderwerp dat een decennium geleden voor zoveel politieke en maatschappelijke onrust zorgde.
Onlangs kondigde Monsanto – het Amerikaanse bedrijf dat in zijn eentje meer dan 90 procent van de mondiale verkoop van gentechzaden voor zijn rekening neemt – een nieuw doel aan voor de lange termijn: een verdubbeling van de opbrengst van graan, sojabonen en katoen in het jaar 2030 door de ontwikkeling van nieuwe zaden, waarvoor tegelijk 30 procent minder water, grond en energie nodig zou zijn.
De Europese Unie aan de andere kant blijft zich terughoudend opstellen, maar de druk van de gentechindustrie neemt inmiddels toe. Zijn gentechgewassen inderdaad een middel in de strijd tegen armoede, honger, en zelfs klimaatverandering, zoals de voorstanders betogen? Heeft gentech dan ten onrechte een slecht imago?
Er zijn vijf argumenten tegen het gebruik van gentechvoedsel:
Een niet gerechtvaardigd ‘technologisch vooruitgangsoptimisme’
Gezondheidsrisico’s
Bedreiging van de biodiversiteit
Ondermijning van de specifieke West-Europese voedingscultuur
De vrees voor een te grote macht van transnationale ondernemingen en de daaruit voortvloeiende vergroting van de mondiale ongelijkheid
Technologisch vooruitgangsoptimisme gaat uit van de gedachte dat met behulp van technologie voor bijna alle maatschappelijke problemen wel een oplossing kan worden gevonden. De aankondiging van Monsanto om vóór het jaar 2030 een aantal nieuwe zaden te ontwikkelen waarvoor 30 procent minder water, grond en energie nodig is, laat zien wat er technologisch mogelijk zou zijn.
Het gaat hier echter goeddeels om onbewezen vooronderstellingen en wishful thinking. De huidige generatie genetisch gemodificeerde gewassen levert geen hogere opbrengst op dan conventioneel geteelde gewassen, zo blijkt uit onderzoek. Soja van het ras Round-up Ready bijvoorbeeld, het meest geteelde gentechgewas, leidt tot een oogst die 5 tot 10 procent lager is dan die van conventionele sojasoorten.
Een ander bezwaar heeft te maken met de gezondheidsrisico’s. Volgens de Amerikaanse Food and Drugs Administration (FDA) en haar Europese tegenhanger, de European Food Safety Authority (EFSA) is niet aangetoond dat gentechproducten schadelijk zijn voor de gezondheid.
Maar tegenstanders hebben de wijze van risicobeoordeling van deze twee instanties op verschillende gronden bekritiseerd. Zo worden de risico’s van gentechproducten voor consumenten op de langere termijn stelselmatig buiten de beoordeling gehouden: de langste testperiode is 90 dagen. Ook kunnen deze producten allergische reacties veroorzaken. En ten slotte wordt er bij de risicobeoordeling geen rekening gehouden met het feit dat giftige afvalstoffen van gentechgewassen via de bodem en het water in de voedselketen terecht kunnen komen.
Genetisch gemodificeerde gewassen, zo luidt het derde bezwaar, vormen ook een bedreiging voor de biodiversiteit. Niet alleen hebben zij een negatieve invloed op de overlevingskansen van bepaalde vlindersoorten en van nuttige insecten, het toxische restafval komt ook terecht in het water en de bodem, waardoor complete ecosystemen worden aangetast.
Een bezwaar van een heel andere orde heeft te maken met de cultuur van landen; met de fundamenteel verschillende manier waarop in de Verenigde Staten en Europa over voedsel wordt gedacht.
Voor veel Amerikanen verschilt voedsel niet wezenlijk van andere consumptieartikelen. Voor hen is de ‘natuurlijkheid’ van voedsel nauwelijks een thema. Veel Europeanen daarentegen hechten een diepere betekenis aan eten en voedsel. In veel Europese landen zijn de nationale en regionale keukens een bron van trots; zij maken deel uit van de geschiedenis, de cultuur en de identiteit van een land of een regio.
Het laatste bezwaar tegen gentechgewassen gaat om de vraag wie er uiteindelijk beslist over de aard van het voedselaanbod in de wereld: individuele burgers, of grote bedrijven als Monsanto en Syngenta. Gentechgewassen maken dat boeren steeds afhankelijker worden van deze bedrijven. Dat heeft te maken met de hoge ontwikkelingskosten die moeten worden terugverdiend, met het bezit van patenten en intellectuele eigendomsrechten. De niet ongerechtvaardigde angst is dat de grote zaaigoedproducenten steeds machtiger worden, en dat de politiek steeds meer het nakijken heeft.
Genetisch gemodificeerde soja en mais worden in Argentinië en Brazilië voornamelijk geteeld voor de export naar rijke landen, vooral om daar te dienen als veevoer. Zij zijn geen oplossing voor de honger en de armoede op het Latijns-Amerikaanse platteland. Integendeel: door de grootschalige, agro-industriële productiewijze zijn zij een rechtstreekse bedreiging voor de lokale landbouw. Ook veroorzaken de onkruid- en insectenbestrijdingsmiddelen een aanzienlijke stijging van het aantal gevallen van kanker.
Gentechgewassen impliceren niet alleen gezondheidsrisico’s, gevaren voor de biodiversiteit en de dreiging van culturele vervlakking; zij leiden ook tot meer economische ongelijkheid, zowel in Europa als mondiaal. Zij dragen niet bij aan de oplossing van de wereldvoedselcrisis. Om al deze redenen moet de huidige, relatief strenge, Europese regelgeving gehandhaafd blijven.
"
van de hand van: Hein-Anton van der Heijden is docent politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.
Ik zal nog wat meer materiaal opzoeken.
edit: even de gequote tekst wat beter weergegeven in blauwe kleur.
_________________ Mijn mening is geen absolute waarheid
Laatst aangepast door DT op Ma Dec 08, 2008 1:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Zo Dec 07, 2008 7:55 pm Onderwerp: |
|
|
Dank je wel, DT, geweldige bijdrage!
Mogelijk ga ik stukken gebruiken in mijn nieuwsbrief. Ik breng ongeveer eens per anderhalf, 2 maanden een nieuwsbrief uit met Codex gerelateerd nieuws. Als je interesse hebt om of deze te ontvangen of door te sturen of wat dan ook, dan hoor ik het wel!
Mijn eigen visie tav de voedseltekorten in de wereld is vrij simpel: minder mensen maken. Door onze hoogstaande technologie, goede voeding en medische zorg, zijn we nu met teveel mensen. Als we nou eens ons hersens zouden gebruiken en wereldwijd geen voedselwetten en gm voedsel zouden doen, maar regelen dat iedereen max. 2 kinderen mag. Dan zou het ook al een stuk beter gaan. Of nog drastischer, zoals in China: max. 1 kind. Klinkt misschien hard, maar dood gaan van de honger is nog harder. Ik hoorde dit argument een aantal jaren geleden van iemand en ik vond het onzin. Onmenselijk. Maar ik geloof nu echt dat het de enige oplossing is, zeker op lange termijn. Het probleem is dat je dan altijd tegen religie aanloopt. "Als god vindt dat we nog een kindje mogen krijgen...." en hop daar is nummer 7. Ook in Nederland gebeurt dit nog steeds en eerlijk gezegd vind ik dat in onze huidige toestand met de wereld absoluut achterhaald en vreselijk onverantwoord.
We kunnen simpelweg niet door blijven gaan met grote gezinnen creëren. Ik geloof ook wat jij aangeeft, DT, en wat Jeff Goldblum zei in Jurassic Park "nature will find a way". Of wij creëren die zelf met deze Codex, waardoor veel mensen zullen sterven, of de natuur komt met iets anders. Dodelijke griep, een paar flinke natuurrampen of iets dergelijks. Het zal tenslotte niet de eerste keer zijn dat een civilisatie verdwijnt.
Diep triest dat we zelf op dit soort dingen aansturen en dan nóg onze kop in het zand blijven steken.
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
DT

|
Geplaatst: Ma Dec 08, 2008 1:07 pm Onderwerp: |
|
|
@ Ravenne:
Geweldig:
| Quote: | Mijn eigen visie tav de voedseltekorten in de wereld is vrij simpel: minder mensen maken. Door onze hoogstaande technologie, goede voeding en medische zorg, zijn we nu met teveel mensen. Als we nou eens ons hersens zouden gebruiken en wereldwijd geen voedselwetten en gm voedsel zouden doen, maar regelen dat iedereen max. 2 kinderen mag. Dan zou het ook al een stuk beter gaan. Of nog drastischer, zoals in China: max. 1 kind. Klinkt misschien hard, maar dood gaan van de honger is nog harder. Ik hoorde dit argument een aantal jaren geleden van iemand en ik vond het onzin. Onmenselijk. Maar ik geloof nu echt dat het de enige oplossing is, zeker op lange termijn. Het probleem is dat je dan altijd tegen religie aanloopt. "Als god vindt dat we nog een kindje mogen krijgen...." en hop daar is nummer 7. Ook in Nederland gebeurt dit nog steeds en eerlijk gezegd vind ik dat in onze huidige toestand met de wereld absoluut achterhaald en vreselijk onverantwoord.
We kunnen simpelweg niet door blijven gaan met grote gezinnen creëren. Ik geloof ook wat jij aangeeft, DT, en wat Jeff Goldblum zei in Jurassic Park "nature will find a way". Of wij creëren die zelf met deze Codex, waardoor veel mensen zullen sterven, of de natuur komt met iets anders. Dodelijke griep, een paar flinke natuurrampen of iets dergelijks. Het zal tenslotte niet de eerste keer zijn dat een civilisatie verdwijnt.
Diep triest dat we zelf op dit soort dingen aansturen en dan nóg onze kop in het zand blijven steken. |
Hoewel vast niet iedereen het er mee eens zal zijn mag ik je uitspraken wel.
Ik ben zelf ook iemand van 'niet zeuren', 'niet mooier maken dan het is', 'gewoon hard de feiten neerzetten' dat maakt zaken veel beter helder dan er omheen smoezen.
Ik zoek even een stuk op dat ik in elkaar heb geknutselt over vaccinatie: ook zo'n mooi onderwerp dat hierbij aansluit (al weet ik niet WAAR ik het moet plaatsen). Past heel goed bij wat jij al zegt over de wijze waaroip de mens haar eigen ondergang (alweer) aan het voorbereiden is en hoe de huidige machthebbers (en dat is dus niet de regering van Nederland) de burger onwetend laten en voorliegen.
Als je een idee hebt waar ik dat stuk over vaccinatie kan plaatsen, hoor ik het graag van je. _________________ Mijn mening is geen absolute waarheid |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Ma Dec 08, 2008 1:26 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi DT
Maak maar een nieuw topic aan onder "Codex Alimenwatus??..."
Uiteraard zullen velen het niet eens zijn met mijn visie, ik was het er zelf een jaar geleden ook nog niet mee eens, haha. Maar ik zie nu meer en meer dat wat men doet slechts symptoombestrijding is. Het lijkt mij beter om het probleem bij de kern aan te pakken en die kern is "teveel mensen".
Aan één kant zou ik het zelf ook niet prettig vinden als me opgelegd zou worden dat ik maar 1 kind mocht terwijl ik een gezin zou wensen met bijv. 3 kids. Maar als het de enige manier is om met zijn allen te kunnen blijven bestaan, tja... Daarom zou het het mooiste zijn als mensen dit zelf in gaan zien, zodat het niet opgelegd hoeft te worden. Dat is iets wat ook in de Celestijnse Belofte naar boven komt.
Het is wel grappig hoe je zelf kunt veranderen. Mijn partner zei toen ik hem nog niet lang kende (6 jaar terug) dat hij geen kinderen meer wenste. Ik had nl. graag met hem nog een kindje gewild. Maar hij zei "ik heb me al voortgeplant en ik wil niet nog meer kinderen op deze aarde zetten. Ik heb gedaan wat ik "moet" doen en 2 kids is meer dan genoeg". Ik vond dat toen ronduit idioot. Maar nu ben ik het met hem eens. Nog een kindje willen is eigenlijk puur ego. Ik heb ook al 2 kinderen, dus waarom nog meer erbij maken om de overbevolkte wereld nog meer te belasten? Voor mijzelf dus een ommezwaai van 100% in visie in nog geen jaar tijd. Als zo'n ommezwaai zo snel kan gebeuren, is er misschien toch nog hoop, haha.
Doei
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
Tailefhlaith Trouw Lid

|
Geplaatst: Do Sep 10, 2009 11:05 pm Onderwerp: |
|
|
Een hele late reactie van deze kant nog een keer, maar ik ben lid van de Frontier en er staat een heel artikel in wat onderanderen ook over de Codex gaat. Dat het eigenlijk iets is wat verzonnen is door de pharmaceutische indrustrie die zijn eigen hachje veilig (marktleiding) probeert te stellen.
Er zit een boekje bij over wel of niet vaccineren ook, daarin staat onder anderen hoe de organisatie van de pharmaceutische indrustriën onderling gaat. Heb met open bek zitten lezen
Het boekje heet Vaccineren of niet; een bijdrage tot discussie voor het maken van een keuze, geschreven door Marcel Messing, als aanvoerder van de Werkgroep: Wij WordenWakker. Het is te bestellen bij info@fsf.nl en kosten 4,90 per stuk. |
|
| Naar boven |
|
 |
DT

|
Geplaatst: Vr Sep 11, 2009 7:06 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo Tailefhlaith,
ik kom hier niet meer zo vaak maar in dit geval ...
Ben meteen nadat ik dit las naar een tijdschriftenhandel gegaan en daar de septemberuitgave van Frontiet MET boekje gekocht. Kosten: 4,95 euro.
GEWELDIG!
Snap volkomen dat je "met de bek open" hebt zitten lezen.
Het meeste wist ik al wel maar er zaten voldoende nieuwe gegevens en feiten in om mijn aandacht vast te houden.
Dit boekje zou ELKE Nederlander (en zeker aankomende ouders en ouders van heel jonge kinderen) VERPLICHT moeten lezen. Door de brievenbus op ELK adres is mijn advies.
Hierin staat zo veel informatie die elke Nederlander moet weten, niet alleen over vaccinaties maar ook over de 'nieuwe' griep (de Mexicaanse- of Varkensgriep) waarover zo'n enorme paniek wordt veroorzaakt en mensen in het algemeen angst wordt aangejaagd. Tussen de bedrijven door wordt de Codex Alimentarius, de werkwijze van de WereldGezondheidsOrganisatie, de verschillende ministeries voor Volksgezondheid, het RVP en RIVM, de farmaceutische industrie en nog veel meer even kort behandeld. Overduidelijk wordt, hoe enorm omvangrijk deze invloed hebben, die invloed gebruiken en deze 'pandemie' aangrijpen voor hun eigen doeleinden.
Iedereen die iets wil weten van vaccinaties en (zeg maar gerust) de conspiracy die hieronder ligt verborgen, adviseer ik snel naar een winkel te gaan en deze aflevering van Frontier aan te schaffen. Trek even een uurtje of zo uit voor het lezen van het boekwerkje en vertel daarna hier eens hoe je NU tegen deze samenzwering aankijkt.
groet, DT/Nico _________________ Mijn mening is geen absolute waarheid |
|
| Naar boven |
|
 |
Tailefhlaith Trouw Lid

|
Geplaatst: Zo Sep 13, 2009 10:14 pm Onderwerp: |
|
|
hallo Nico,
Gelukkig ben ik niet de enige....
Ben normaal helemaal niet van al die doemsenario's, onheil en achterdocht en zo, maar ik begin eindelijk door te krijgen dat we van heel veel dingen veel te weinig weten, gewoon omdat men in de hoogste regionen vindt dat wij dat als pleb's niet hoeven dienen te weten.
Zijn ze besodemieterd???
Dat maken we zelf wel uit.
Bedankt voor je reactie. Je bent er niet vaak, maar zegt wel duidelijke dingen, dat kan ik wel waarderen. groetjes Patrice |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Ma Sep 14, 2009 4:47 pm Onderwerp: |
|
|
Fijn te lezen dat jullie ook gealarmeerd zijn, want de invoerdatum van de Codex is nabij: 1 januari 2010. Nou zullen die handigerds dat niet meteen ten volle invoeren, maar beetje bij beetje, zodat mensen niet meteen op hun achterste poten staan. Laten we hopen dat het allemaal mee gaat vallen. Mijn devies blijft ook nog altijd: stel zoveel mensen op de hoogte. Hoe meer mensen hierover weten, hoe beter. Het is tenslotte nog geen januari!
Angelina |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|