|

|
Avalon Spiri Forum Lekker lezen en schrijven over healen, chakra & aura, Wicca en alles wat daar bij hoort! |
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Tailefhlaith Trouw Lid

|
Geplaatst: Wo Aug 20, 2008 8:48 pm Onderwerp: All Hallow's Eve/Hallowe'en of Halloween |
|
|
In de Middeleeuwen werd het Winterfeest in Engeland All Hallow's Eve genoemd: de vooravond van Allerheiligen, maar de naam werd al snel afgekort tot Halloween (of Hallowtide of Hollowtide). Vanwege de associatie met heiligen en vagevuur werd Hallowe'en vooral als een katholiek feest gezien. Het werd afgeschaft in Engeland en Zuid-Schotland en in andere protestantse gebieden in Noord Europa. Daar werd uberhaupt het Allerheiligenfeest afgeschaft. Plaatselijk wisten Sint Maarten en Sint Nicolaas zich te handhaven en namen veel kenmerken van dit oude Winterfeest in zich op.
Maar in Ierland, Wales en Noord Schotland bleef het Winterfeest, vooral op het platteland in stand. Tot begin 1900 was het algemeen gebruik om op All Hallow's Eve een stukje brood op de vensterbank te leggen voor de geesten. Tijdens een grote optocht werd door de gemaskerde dansers en muzikanten de wereld op zijn kop gezet. Uitgeholde vruchten met lichtjes erin vertegenwoordigden de geesten van de overledenen.
Omdat Hallowe'en het begin van het nieuwe jaar was (begin van de Winter was begin van het nieuwe jaar) voorspelden orakels wat er het komende jaar ging gebeuren.
Een van de redenen om met Hallowe'en een bedeltocht te organiseren was om hout te verzamelen voor het grote vuur dat 's avonds werd aangestoken. Daarin werd meestal een stropop verbrand, die heks werd genoemd. Met Hallowe'en is het niet de winter van het afgelopen jaar die verdreven wordt, die is immers allang verdwenen.
De nieuwe winter staat voor de deur en de kou kan nog een tijdje op afstand worden gehouden. Het stro is wat is overgebleven van het afgelopen jaar na de oogst en om de vruchtbaarheid los te krijgen, wordt het verbrand.
De geesten van overledenen werden gezien als de hoeders van de vruchtbaarheid in de wintertijd.
In Engeland kwam men er achter dat men op het platteland echt Hallowe'en bleef vieren (tot ergernis van de kerk) dus werd er in 1605, op 5 november een feest in gelast, waarin het verbranden van de stro-pop werd overgenomen.
In de negentiende eeuw verhuisden veel Ieren naar de Verenigde Staten (vandaag de dag wonen er meer Ieren in de VS, dan in Ierland) en al snel werd Halloween een van de meest belangrijke jaarfeesten.
Talloze kinderen gaan die avond gemaskerd en als heks of monster verkleed in groepjes de straat op en bellen aan voor een 'trick or treat'. Als ze geen tractatie (treat) krijgen halen ze een streek met je uit (trick).
In de loop van de twintigste eeuw werd het Halloween als Amerikaans feest in Europa weer ingevoerd en op bescheiden schaal gevierd, maar nu meer als kindervermaak, dan als de spil van je jaarfeesten, die het ooit is geweest.
In de nacht van 31 oktober is het de meest geschikte tijd om contact te maken met een overleden vriend of familielid. Deze gunstige periode duurt de hele winter door tot de lente. Het oude heidense Winterfeest was gebaseerd op de gedachte dat de grens tussen de gewone wereld en gene zijde in deze periode minder strikt is.
Ook wordt deze periode gebruikt om contact te vinden met je totemdier, of krachten uit de andere wereld, welke vorm ze ook aannemen.
Dit contact is geen oogverblindend optreden van een bovennatuurlijk verschijnsel. Tijdens een ritueel wordt het ervaren als een vluchtige aanraking, een flauw lichtschijnsel of nauwelijks hoorbaar geluid. Meestal is het niet meer dan een vaag gevoel dat er iets om je heen is, wat je met je gewone zintuigen niet kunt waarnemen.
Het is de tijd bij uitstek om te orakelen: de aanwezige krachten zullen je helpen het juiste antwoord op je vraag te vinden.
In de begintijd had men geen kaarten of dobbelstenen, er werd georakeld door botjes, blokjes hout of stenen te gooien. Of stenen met een symbool in het vuur te leggen en de volgende morgen kijken wat er mee was gebeurd. Waarbij het uit het vuur rollen van een steen een slecht teken was voor degene die hem in het vuur had gelegd.
Voor de arme zielen werd een offerbrood (brood ter vervanging van mensenoffers), of een vlechtbrood gebakken. Vlechten is een magische handeling die bij de magische dodenwereld past. Hier komen ook de speculaas en pepernoten van Sint Nicolaas vandaan, misschien ook leuk om te weten; zij zijn onderdeel van de goede gaven die geesten voor het Winterfeest meebrengen en worden als bij verrassing over ons uitgestort.
Een ritueel om te doen op 31 oktober: op een tafel of een lage kast. Leg een cirkel van grote bladeren, mooie grote van de plataan, esdoorn of kastanje. Zet een grote schaal in het midden en vul deze met hazelnoten, tamme en wilde kastanjes, dennenappels, sparrenkegels, mispels, wilde appeltjes, eikeltjes, beukennootjes en alles wat je verder aan 'oogst' tegenkomt. Je kunt de sfeer van nacht en ontij oproepen door een slinger van vleermuizen op te hangen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Obsidian Raven

Geregistreerd op: 14-8-2008 Berichten: 34 Woonplaats: Capelle aan den IJssel
|
Geplaatst: Wo Aug 20, 2008 8:58 pm Onderwerp: |
|
|
een van de wienige Feestdagen die ik echt standaard vier.....! _________________ Blessed be, may all your futures have Brighten day's.
To Die, To Sleep, perchance to Dream and by a sleep we say we End....! |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Wo Aug 20, 2008 9:14 pm Onderwerp: |
|
|
Heb hem vorig jaar gevierd met mijn eerste, grote ritueel en ongelofelijk veel informatie door gekregen en mogen zien. Mijn krachtdier nam me mee op een reis terug in de tijd. Echt geweldig! IK hoop dit jaar ook weer de gelegenheid te hebben om met Samhain een ritueel te doen!
Met 3 pubers kan ik dat niet altijd zeker weten en ik heb helaas geen apart kamertje.
Maar ik ga zeker een ritueel dan plannen!
Doeiiiiii
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
Tailefhlaith Trouw Lid

|
Geplaatst: Do Aug 21, 2008 7:59 am Onderwerp: |
|
|
Ravenne: toen de meiden allebei nog thuis waren heb ik ze uitgelegd hoe belangrijk het voor me was, om twee uur lang niet gestoord te worden, omdat ik een ritueel voor een jaarfeest wilde doen. Einde van het liedje was dat ze erbij waren... muisstil en ze vonden het geweldig.
We woonden op een driekamerflat, waarbij mijn slaapkamer tevens de woonkamer was, met een open keuken, dus je kon elkaar ook niet ontlopen.
Zij waren met name actief bij het in stand houden van de seizoenentafel. En mijn voorkeur was toch om een ritueel s nachts te doen, als de dames lagen te knorren. Kon ik best tot twee uur wachten. Gedurende de avond uurtje voorslapen...
Met Halloween zit ik op Bali, maar mijn BOS gaat mee, heb het ritueel al uitgeschreven met vulpen (kramp! kramp!)
blessed be, Raven Tailefhlaith |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Do Aug 21, 2008 10:48 am Onderwerp: |
|
|
Hoi Taileflaith
Dan ga je dus Beltane vieren, geen Samhain
Lekker trouwens, Bali! IS voor mij alweer zo'n 20 jaar geleden dat ik daar was :S Ongelofelijk hoe snel de tijd gaat...
Wat betreft een ritueel doen met de kids. Als het puur om mijn eigen kids ging, zou ik dat nog niet zo'n ramp vinden, al is mijn dochter op die leeftijd waar alles stom is. (15 jaar). Maar mijn stiefzoon woont hier ook en dat loopt op zijn zachtst gezegd niet lekker. En dan lopen er ook continu vrienden in en uit, en door onze woonkamer waar ik dan ook ben. Werkt dus niet.
Heb wel een paar keer een ritueel gedaan als iedereen weg was en ook wel eens dat ik iedereen gevraagd had gewoon even boven te blijven, een uur of zo. Laatst was mijn zoon wel thuis, de rest niet (toen had N geregeld dat ze weg waren, met hem mee naar zijn dochter, dat was wel lief van hem ). Zoonlief was wel geinteresseerd en kwam toch een paar keer zgn naar de wc lopen. Maar ik maak een soort kamerscherm als ik een ritueel doe, zodat ik niet in het volle zicht zit. Voel ik me toch prettiger, plus het draagt bij aan de sfeer van mijn cirkel: ik gebruik dan satijnachtige paarse doeken. Ik heb achter de bank 2 hekjes staan van 1.75 hoog en daar hang ik dan die mooie lappen overheen. De zithoek bij de bank is nl. mijn ritueel hoekje. Daar heb ik fijn plek voor al mijn spullen. Ik zet vaak ook een stoel en mijn laptop en headset in mijn cirkel. Dan heb ik nl. mijn muziekjes bij de hand als ik ga mediteren. Tja, ik ben een moderne heks Kan er met de draadloze zelfs internet hebben, haha. Had ik nog niet aan gedacht, da's wel grappig.
Jouw kids zijn ook opgevoed met jouw manier van doen, dat scheelt ook, hoor! Ik ben altijd een "gewone" mama geweest, die er altijd was en die kleren maakte en in de tuin werkte. Ineens loopt moeder, nu ze in de puberteit zijn, met heksenkleding rond bij de bank en een athame enz. Vinden ze toch wel raar, al merkte ik dus wel dat mijn zoon nieuwsgierig was naar wat ik nou precies doe. Hij zal wel willen weten hoe gek zijn moeder precies is, haha.
Vorig jaar Samhain heb ik trouwens mijn ritueel gedaan toen alle kids thuis waren (boven). Ik heb ze verteld dat ik dat ging doen en niets had me kunnen weerhouden. Ze liepen ook een paar keer op en neer, naar de keuken voor drinken of het toilet. Maar dan deden ze heel zachtjes en het boeide me voor geen meter wat ze zouden horen of zien. Het gevoel om dat ritueel toen te doen was zó sterk, dat ik het desnoods op het dorpsplein had gedaan! Maar zo sterk voel ik het niet altijd. Dus in die zin wacht ik het dit jaar af. Ik heb ook wel eens rituelen in de badkamer gedaan. Daar kan de deur op slot Maar voor een groot ritueel heb ik dan niet genoeg plek.
Doeidoeiiii
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
Tailefhlaith Trouw Lid

|
Geplaatst: Do Aug 21, 2008 12:20 pm Onderwerp: |
|
|
Je hebt gelijk Ravenne. Ik ben jarenlang alleen geweest met de twee meiden. Had toen de overtuiging dat alle leuke mannen, getrouwd, dood of homo waren....
En dan heb je alle bewegingsvrijheid. Ik had niet zoveel regels, eigenlijk maar twee: ik wil weten waar je uithangt en je vertelt de waarheid. Met zijn drieën deden het huishouden, ze konden vanaf hun twaalfde koken, wat in het begin meer op experimenteren op een laboratorium leek, maar als snel heel goed lukte. Ik werkte ook 's avonds en 's nachts en legde geld neer, waarvoor ze een eigen verzonnen maaltijd in elkaar konden draaien. Geen man die zich er tegen aan bemoeide, wat wel fijn was, en geen man om tegenaan te schurken, wat wel koud en eenzaam was.
Me toen te barsten gelopen tegen mijn huidige man. Was geen ontkomen aan en die bracht twee kinderen mee, waarvan de jongste bij ons kwam wonen. Inmiddels was mijn oudste dochter de deur uit.
Toen dus weinig rituelen gedaan.
Maar hier, bij de boerderij, midden tussen de weilanden, niemand die mij hoort of ziet, kan ik gewoon met een schaal het maanlicht vangen en drinken en er helemaal blij van worden. Ben me nu aan het verdiepen in de oude rituelen, de spreuken en andere dingen die ik erbij moet zeggen, want dat maakt hier ook niet uit. En ik heb een man die het allemaal prachtig vindt wat ik doe, als hij maar niet mee hoeft te doen.
Toppie dus. En hij is vol complimenten over al mijn kunst en kliederwerk, stimuleert het juist heel erg.
Ik ben dus een gelukkige heks nu.  |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Do Aug 21, 2008 4:00 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo Taileflaith, nou klinkt allemaal geweldig leuk en positief! En al zal het niet allemaal makkelijk zijn geweest, je hebt een krachtige, positieve instelling! Top hoor!
Hardop dingen doen is en blijft lastig vind ik en omdat het zelden kan, blijft dat ook voor mezelf onwennig nog. Ik weet dat het veel sterker aanvoelt als je het wel doet, maar goed, ooit komt dat ook nog wel dat dat makkelijker wél kan!
Laatst heb ik mijn krachtstok meegenomen naar het bosje waar hij vandaan kwam. Toen voelde ik heel sterk dat ik die stok met 2 handen omhoog moest houden en door het bosje lopen. Ik wilde een zegening en het voelde dat dat de manier was om dat te doen. Dat heb ik toen ook gedaan. Er komt amper ooit een hond daar, soms spelen er wat kinderen, maar er was toen niemand. Dat was heerlijk om te doen en voelde heel goed!
Partners die het allemaal leuk lief en aardig vinden zolang ze maar niet mee hoeven doen, zijn volgens mij toch nog de beste Kun je in ieder geval dat wat je doet lekker op je eigen manier doen! Ik vind het zelf ook fijn dat N altijd zo is geweest, omdat het me gewoon ook nuchter houdt. Ik kon vooral een paar jaar terug nogal gaan "zweven", nou, zijn nuchtere instelling bracht me dan wel weer op aarde, haha. Dat heeft me altijd erg geholpen. Soms vond ik het wel irritant, maar het had toch zijn nut.
Liefs
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Zo Okt 26, 2008 7:10 pm Onderwerp: |
|
|
In het kader van het naderende Samhain, heb ik zojuist een begin gemaakt met een mooie decoratie. Ik heb de boekenkast, die laag is en lang, net als een dressoir, leeggeruimd. Alles eraf en weg, zoals ik vroeger ook altijd deed met het wisselen van de seizoenen. Nu ligt de grote vlierstam erop die ik laatst heb gevonden. Daar heb ik paddestoeltjes op gezet, van rood met witte stippen tot oranjebruinige van "fluweel". Bij de winkel met de X gisteren een zakje kleine herfstblaadjes gekocht en die er rond gestrooid. Hier en daar wat IJslandsmos, een mooie Jack O'lantern en dennenappels en voorlopig is het af. Achter de kastjes staan mijn twee hekjes waaraan mijn toortsen hangen. Die heb ik al lang niet meer gebruikt, nu heb ik er weer 2 stompkaarsjes in aangestoken. Keileuk!
Nou nog een tijdelijk plekje vinden voor mijn eigengemaakt godinnenbeelden, want die hebben ff het veld moeten ruimen. Denk dat ik ze even in een doos naar zolder doe. Voelt niet alsof ze nu hier horen en er is eigenlijk ook even geen plekje.
Maar wel een fijn gevoel, ff lekker bezig zijn zo 
Doen jullie in huis iets speciaals voor Samhain/Halloween of de herfst?
Doeiiii
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
Asja

|
Geplaatst: Zo Okt 26, 2008 11:09 pm Onderwerp: |
|
|
Wow, Ravennen. Klinkt super gaaf wat je allemaal al hebt gedaan rondom Samhain/Halloween Je maakt er volgens mij wel altijd iets speciaals van. Of heb ik het nu verkeerd? gna gna
T wordt dit jaar mijn eerste Halloween/Samhain samen met iemand. Ga het samen met mijn vriend vieren en we hebben al mooie plannen gemaakt ervoor Heb zelf een bruin/beige achtige kaars staan met daar rondom heen herfstblaadjes en pot-pouri (hoop dak het goed schrijf hihihi ) _________________ ...Geniet van alle mooie dingen in het leven, want voor je het weet is het voorbij... |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Wo Nov 05, 2008 12:37 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi Asja
SOrry dat ik nu pas reageer, druk druk druk
Wat voor plannen moet ik dan aan denken ivm Samhain/Halloween? Rituele viering of Halloween viering of gewoon een gezellige avond?
Ik heb op de ochtend van de 31e mijn ritueel gedaan. Ik wist dat ik dan tijd zou hebben en privacy. Dus uitgebreid de hele boel opgezet, cirkel, kaarsen, omgekleed enz.
Daarna was ik helemaal stuk. Dat was nieuw, ben nog nooit zo moe geweest na een ritueel. Maar ja, als je dingen los gaat laten is dat niet zo heel vreemd natuurlijk. Moet je toch weer ff opladen ook.
's Middags was N thuis, onverwacht, om alle dingen voor de Halloween viering in orde te maken. We maken er altijd een waar spektakel van met geluid- en lichteffecten en alles er op en eraan, dus dat vergt altijd uren tijd om dat op te zetten. We hadden eigenlijk al min of meer besloten om niets te doen, gezien de situatie tussen ons 2. We hadden er geen van beiden erg veel zin in. Je moet toch een gevoel van saamhorigheid hebben om iets leuks op te kunnen voeren. Uiteindelijk kregen we toch de kriebels om wat te doen, we zijn ook mede slachtoffer van ons eigen succes; we zijn dé attractie in het dorp, dus als we ineens niets doen zijn een hoop kids teleurgesteld. Blijkbaar wordt er op school al gesproken over "ons huis" met Halloween.
Maar ja, een goed verhaal konden we niet zo snel bedenken en de tijd drong. DUs haasten haasten haasten. Op het laatst nog van alles doen en ja hoor, het was al half 8, de eerste groep aan de deur en N was nog niet eens aangekleed!! ZIjn uitdossing is altijd lastig, want hij heeft geen rituele kleding, zoals ik, dus het is altijd werken met lappen of wat dan ook. Dit jaar werd ik de hoofdrolspeler en was hij niet veel in beeld, dus was ik de klos met schmink en zo.
Uiteindelijk is het wel leuk geworden. Heel anders dan andere jaren en minder naar buiten gericht spektakel, wat sommige kids jammer vonden, anderen vonden het geweldig. We hadden meer een stil spel, een soort pantomime opgevoerd zonder interactie met de toeschouwers. Het nadeel is dat zo'n stukje een paar minuten duurt, maar om te snappen waar het over gaat, moet je wel alles zien, anders is de lol er af. En soms komen mensen net te laat erbij en dan is de essentie een beetje weg. Iedereen vind ons stuk zó leuk, dat ze pas later komen en dan staat ineens het halve dorp voor de deur :S Wij vinden dat altijd jammer, want het is veel leuker, en ook spannender voor de kleinere kids, als ze met minder zijn.
Maar het is wel maf om iets op te voeren in je hal/voordeur met zo'n 20-25 man voor de deur, haha. Het eerste jaar durfde ik dat dus ook niet, deed N de hoofdrol en liep ik er wat bij. Doodeng vond ik het, hihi. Had ook een maskertje op, zodat ik me wat veiliger voelde.
Nu vond ik het wel cool om zelf letterlijk in de spotlight te staan, geschminkt als dode vrouw en een act op te voeren. Wat kan een mens toch veranderen in een paar jaar tijd!
Maar goed, het was dus leuk, intensief en daarna waren we, zoals altijd, helemaal stuk!
Doeiiii
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
Tailefhlaith Trouw Lid

|
Geplaatst: Do Nov 06, 2008 7:37 am Onderwerp: |
|
|
Er is op Bali helemaal niets van gekomen, wat rituelen betreft enzo, maar het speciale is wel dat ik gedurende de hele vakantie het gevoel gehad heb dat mijn, met name voor-moeders heel dichtbij waren. Heb mede daardoor heel erg op de vrouwenlevens om me heen gelet daar. Hier en daar wat donaties gedaan. soms niet eens zichtbaar: gewoon niet afdingen en het volle pond betalen, waardoor ze zelf wat meer overhouden. Er lopen toeristen rond die ze het vel echt over de oren trekken, asociaal gewoon. Om alles zo goedkoop mogelijk mee naar huis te krijgen.
Het is nu buiten het seizoen, bad bussines, geen verkoop, nauwelijks massages om te geven. Voor sommigen echt heel hard allemaal. Wat zijn wij dan stinkend rijk hier.
@Ravenne: ik ga het echt geen 20 jaar meer uitstellen om naar Bali terug te gaan. Volgend jaar wordt afgeraden, door de plaatselijke bevolking zelf zelfs: dan zijn er verkiezingen en verandert het land altijd in opstanden en rellen. Maar daarna zijn we weer van harte welkom. wat is dit een heerlijke topvakantie geworden. Zit met mijn hele systeem nog behoorlijk aan de andere kant van de wereld. |
|
| Naar boven |
|
 |
Ravenne Site Admin

|
Geplaatst: Di Nov 11, 2008 9:21 pm Onderwerp: |
|
|
Hoihoi
Oh ja, de verkiezingen.. Heb die daar een keer meegemaakt, is heel wat! KWeet niet of het nog hetzelfde systeem is, toen had iedere dag een andere partij de kans om campagne te voeren. Dus de ene dag was het een en al extreme moslim en alles in wit, kleur van de moslimpartij. Niet zo geschikt voor blanken om dan op straat te komen. Andere dag was alles rood en vol jonge mensen: de dag van de arbeiderspartij. Toen zijn we wel een paar keer rond gaan rijden, gewoon om te ervaren wat en hoe. Dat was heel bijzonder, want de jongere generatie was niet persé anti blank. MAar die mensen zijn zooooo enorm fanatiek, dat het toch best eng was op sommige punten in Jakarta.
Je hebt zo te horen prachtige ervaringen meegemaakt op Bali! Geweldig toch om je voormoeders te voelen. Ik heb intussen ook je foto's gezien op je Hyves. Duurde ff want ik moest eerst inloggen om ze te kunnen zien en die Hyves is altijd zoooo traag bij mij :S Maar wat een mooie foto's en zo scherp! Je moet wel een hele goede camera hebben?! ALs je nog meer foto's gaat posten, ik hou me aanbevolen!
Doeiiiii
Ravenne |
|
| Naar boven |
|
 |
Red_ghost

|
Geplaatst: Di Okt 27, 2009 2:28 pm Onderwerp: |
|
|
nog even en het is weer halloween/samhein